Grens Rivier - Reisverslag uit Livingstonia, Malawi van Coby Mol - WaarBenJij.nu Grens Rivier - Reisverslag uit Livingstonia, Malawi van Coby Mol - WaarBenJij.nu

Grens Rivier

Door: N&J en Co

Blijf op de hoogte en volg Coby

18 December 2015 | Malawi, Livingstonia

En weer had Nico een wens. Het Noorden van Malawi moet echt geweldig zijn. Hier moet je geweest zijn. Als je er over leest in de lonyplanet dan moet het een stevig rit worden. En dat in de regen tijd is dat wijs? Na wat heen en weer gesteggel is het niet beter om naar nyika te gaan. Waarom, ook daar is het niets als het regent dan kan je niks en zie je niks. Bij navraag van een collega van Nico zou het moeten kunnen. De regen tijd was nog niet echt aan gebroken en nu we in het Noorden zijn is dit de kans. De weg zou soms stijl omhoog gaan en volgens de berichten niet slechter als de weg naar Livingstonia dus we gaan het gewoon doen. Eerst overnachten aan het meer en dan zaterdag door rijden, richting de grens van Tanzania. Onderweg nog geprobeerd geld uit de muur te halen in Karonga. Enkele banken waren buiten werking maar gelukkig vonden we er een die werkte. Bijna was Joke haar kaart kwijt maar een hulpvaardige bankmedewerker viste de kaart er weer uit. Ja kan gebeuren waarom was niet helemaal duidelijk gelukkig dat de bank open was. Nog even tanken en lucht in de banden want een band leek wat leeg. Het duurde even maar uiteindelijk kwam er iemand die probeerde lucht in de band te krijgen. Er liep meer naast als erin. Weer een ander erbij de constateerde dat er een spijker in zat. Die moet er uit. En bijna zonder materiaal werd de band van de velg gedrukt geplakt als een fietsband en klaar is kees. Toen op naar Misuku het plaatsje waar een guesthouse zou zijn en ligt bijna aan de grens van Tanzania. Onderweg nog een lifter mee genomen die meteen als gids ons de weg wees. Borden zijn er bijna niet dus als je bij afslag komt dan moet je kiezen. Al met al was het een prima weg het verhaal in lonyplanet en internet was wel wat overdreven. Na wat navraag en gezoek het laatste stuk kwamen we bij de koffie coöperatie aan. Hier zijn vier gastenkamers met alles erop en eraan. Douche met warm water wat buiten gestookt werd. Een keuken waar men voor je zou kunnen koken en (open keuken waar alles al flink gebrand had). Een huiskamer met kakkerlakken, vitrage aan de muur een paar stoelen en een eettafel. De omgeving was echt fantastisch heerlijk om te wandelen genieten van ver gezichten. Heel mooi. De eerste dag een stukje gereden en vandaar gewandeld. Op een gegeven moment door een regenwoudbos puur mooi en zoals de schepping bedoelt was. Echt heel mooi. De andere dag zijn we naar de rivier gelopen. De songwe rivier de grens van Tanzania en Malawi. Met hulp van drie jongens die ons al snel achterna kwamen, werden we veilig geholpen om de kortste veiligste pad te nemen. Op een gegeven moment ging Coby voor de zoveelste keer aan de glij. Tot grote schrik van Joke die achter haar liep. Zij zag haar over de kop gaan. Gelukkig niets ernstig maar wel ff pijnlijk. Kan ja nagaan hoe je een schuiver kan maken en die jongens sprinten gewoon op teenslippers over rotsen en erosie gaten of gruis. Na genoten te hebben van de rivier, maar weer gauw op huis aan. Daar heeft Nico op een vuurtje ons eten bereid. Knap hè want ons gastankje was leeg en andere opties zijn er niet. Nu is de pan van Lyn wel erg zwart geworden, hopelijk krijgen we die nog schoon. En toen kwam de regen, heel veel dus een tweede wandeling vandaag naar het bos zit er niet in. Nu maar hopen dat we morgen de weg af kunnen komen. De volgende morgen. Het water was al aan de kook, dus konden we lekker een bakkie doen. De auto inpakken en nu maar zien of we heel naar beneden konden rijden. Niet te geloven wat regen kan doen op een gravel weg. Af en toe flink slippen en zoeken naar de juiste versnelling. Toch maar even de vierwieldrijf er op, die zit er niet voor niets op. Na anderhalf uur kwamen we weer heel beneden. Daar reden we verder richting Karonga over een prachtige weg aangelegd door en gekregen van de chinezen. In Karonga was ons doel boodschappen doen voor de kerst. Rondom het huis lopen verschillende medewerkers. Bezig een huis te bouwen, de tuin te verzorgen, schoolbanken te herstellen. Noem het maar op deuren en raamlijsten maken. Er gebeurt hier van alles. Voor deze mannen willen we een soort kerstpakket maken. En voor de vaste medewerkers wilde we op zoek gaan naar een solair lampje. Na wat navraag kwamen we bij het juiste winkeltje uit. Geslaagd, nu nog achter de rijst aan die was in de supermarkt niet meer op stok. In het centrum kwamen we een bekende tegen. Die was met de "lijndienst" vanuit Livingstonia gekomen. Wij gaven haar natuurlijk een lift terug. Zij wist een coöperatie van een rijst store. Zo waren we kompleet om ons pakket te kunnen maken. Nu nog een tachtig kilometer te gaan. Joke zette de spurt er in en ja het is net als in Holland ook hier kunnen ze meten hoe hard je rijd, daarbij zijn ze vergeten borden neer te zetten wanneer de bebouwde kom op houd. Dus gesnapt eerst een bonnetje van een dame dan nog een bewijs van een mannetje iets hoger in rang. Nico dacht dit leggen we vast. Nou het scheelde niet veel of hij moest vierentwintig uur de cel in. Wat dacht hij wel foto.s maken van zo.n ernstig delict. Maar gauw de boete betaald en weg wezen. Wij weer verder bepakt en bezakt kwamen we heel in Livingstonia aan. Iedereen weer blij Joel de katten en wij. Ook hier had het lekker geregend. Nadat we weer alles op ons plekje hadden gezet, gingen we maar weer op tijd naar bed. Geen licht, bagger water dus gewoon maar oogjes dicht en slapen maar. Woensdag hield Nico een praatje over zijn bevindingen in het ziekenhuis. Hij had deze spreekbeurt ingedeeld in drie punten. Kijk eerst met je ogen, neus en handen wat er mis zou kunnen zijn, ga af op het verhaal van de patiënt. Handen wassen is een must maar hoe drogen we af als alle moderne middelen te duur zijn. Eigen handdoek mee nemen? En als derde denk eerst na of antibiotica echt zinvol is. Men zou hier op kunnen reageren maar men bleef stil. Geen idee of het verhaal binnen gekomen is. Wel kreeg hij een beleefd applaus. De rest van de dag gewassen, gekuist, gebakken enz. Zo vliegt de tijd. We zijn nu bijna aan het einde van onze missie gekomen. Tweede kerstdag hopen we richting het zuiden te trekken. We krijgen nog wat eters om het netjes af te sluiten. Geen idee of het nog gaat lukken voor de kerst. Maar bij deze wensen wij jullie Gezegende Kerstdagen en een Gezegend Nieuw Jaar. N&J en C......

• 18 December 2015 - 13:31

Ada:

Lieve tante coby, bedankt weer voor je verslag van jullie wetenswaardigheden! Een wonder als jullie het er levend van afbrengen, hahaha! Succes de laatste weken, en ook heel fijne dagen voor jullie! Ada

• 18 December 2015 - 16:51

Emma:

Ha die Co en andere vakantiegasten,

Wat weer en avonturen zeg, 'k hoop wel dat jullie het er levend van afbrengen...... de gevaarlijkheidscurve gaat steeds verder omhoog. Hebben jullie ook verscheurende dieren gespot daar in het hoge Noorden, vlak bij Tanzania?? Daar kwam prins Claus graag he; die wist ook wel wat mooi was. Ben wel heel benieuwd naar de foto's enz. De verhalen hebben we al (een beetje) gehoord, nu nog de plaatjes. Nog veel succes de laatste werkdagen of poetsdagen. Bij jullie geen witte zomer, maar ook niet bij ons (gisteren was het nog 14 graden!!)
    'k Wens jullie ook heel fijne, gezellige Kerstdagen en Gods zegen voor het nieuwe jaar.
    Hartelijke groet,
    Emma

• 18 December 2015 - 16:58

Piety:

Ha Coby,
    Fijn dat je ook na deze schuiver toch nog weer op je pootjes terechtkwam, wat een consternatie met deze mzungu! Wat gaat de tijd snel dat jullie nu al weer aan het afbouwen zijn en je gaat nog richting zuiden? Hebben jullie plannen daarvoor? Dat is wat bekender gebied voor mij.
    Ik wens je hele goede feestdagen en een goede jaarwisseling , veel sterkte met afscheid nemen. Drukkie!

• 19 December 2015 - 14:04

Wil Wib:

Ha Molletjie,
    Wat een verhaal weer. Bij welk hoofdstuk waren we? Zal echt blij zijn als jullie weer heel huids thuis zijn. Voor een avontuur zijn jullie wel in.
    Ga genieten van het rondreizen volgende week. We wensen jullie fijne kerstdagen toe en een gezegend 2016. Heel veel liefs van Wilro

• 21 December 2015 - 11:23

Jaap En Lina:

Hoi Coby, Joke en Nico
    Elk nieuw bericht van jouw is weer een verrassing. Aan ondernemingslust ontbreekt het bij jullie echt niet. Wonderlijk dat alles iedere keer weer goed komt. Een belevenis op zich. Ongelofelijk zoals de tijd voorbij gaat. Echt Afrika, wat je ons laat zien. Je wilt de mensen daar helpen, maar elke bedachte oplossing plaatst je voor een nieuw probleem. Intussen zijn jullie redelijk vertrouwd geraakt met de lokale flora en fauna, vooral hoe je dat steek- en kriebelspul van het lijf moet houden. Fijn dat de dokter dichtbij is.
    We wensen jullie ook graag gezegende kerstdagen en nieuwjaar toe en zien er naar uit om jullie gezond en wel op de vaderlandse bodem terug te zien. Sterkte met het afwerken van al jullie activiteiten.
    Hartelijke groet,
    Jaap en Lina

• 23 December 2015 - 21:10

Roelinda:

Lieve Coby,

Vanaf deze kant wens ik je goede Kerstdagen en een Gezegend Nieuwjaar toe.
    Je wordt zo te lezen, terug geworpen op de eerste levensbehoeften en werkwijzen.
    Soms ook wel onthutsend om te zien hoe sommige dingen zo heerlijk primitief kunnen.
    Nog een fijne tijd gewenst, en bedankt dat ik van je reis op de hoogte mocht komen.
    De hartelijke groeten van Roelinda.

Verslag uit: Malawi, Livingstonia

18 December 2015

Grens Rivier
Coby

Ja wat willen jullie weten. Als gepensioneerde heb ik een heel lux leven. Niets moet alles mag. Al moet het wel nuttig zijn. Naast mijn vrijwilligerswerk, blijft er altijd nog iets prikkelen om naar Afrika te gaan. En dat gaat weer lukken, alleen is het nu geen Zuid Afrika maar Malawi. Een bevriende huisarts is daar gevraagd om een aantal maanden te helpen. Zijn vrouw, mijn zus vriendin, vond het niet fijn alleen achter te blijven als haar man aan het werk is. Nou waarom vraag je mij niet mee? En dat gaat dan nu gebeuren. Eerst maar even kijken waar Malawi precies ligt. Dan uit zoeken en laten adviseren wat er preventief gedaan moet worden. Inmiddels alle prikken en pillen gehad en of in huis, om mee te nemen. Verder kijken wat er mee moet. Massage spul, pedicure attributen? enz Wat we er precies kunnen gaan doen is nog niet helemaal helder. Er zijn vandaar uit ideeën genoeg maar laten we maar eerst kijken wat er nodig is en waar willen ze ons voor gebruiken. En dan zien we wel wat er mogelijk is. Voorlopig hopen we 13 oktober om 20.00 te vertrekken vanuit Brussel. Via Addis Ababa komen we rond 12.50 pm aan in Lilongwe de hoofdstad van Malawi aan. Daar logeren we de nacht over en gaan zoveel mogelijk boodschappen in slaan. Livingstonia ligt zo,n vijfhonderd kilometer naar het Noorden en daar hopen we dan drie maanden te vertoeven. We verblijven in het doktershuis met gebruik van auto. Hoe het leven daar precies is klinkt ongeveer net als Zuid Afrika. We hebben er zin in.

Actief sinds 16 Feb. 2016