Na Sint - Reisverslag uit Livingstonia, Malawi van Coby Mol - WaarBenJij.nu Na Sint - Reisverslag uit Livingstonia, Malawi van Coby Mol - WaarBenJij.nu

Na Sint

Door: NJ&Co

Blijf op de hoogte en volg Coby

10 December 2015 | Malawi, Livingstonia

7 dec alweer, geen Sint gezien alleen, wel heel veel echte Pieten. Want de goed heilig man is hier helemaal niet bekend, saai hè? Toch hebben wij pepernoten gebakken en uitgedeeld, niemand die er iets van begreep maar een lekkernij gaat er altijd wel in. De kinderen vonden het natuurlijk heel eng die drie witte mensen maar namen het toch wel aan. De moeders wilde ook wel zo' n lekkernij dan konden we nog wel even vooruit met bakken. Want elke patiënt heeft familie bij zich die moeten koken en zorgen voor hun familielid. Het ziekenhuis zelf heeft geen keuken dus iedereen staat lekker een vuurtje te stoken en pap e.d. te brouwen. Verder zijn er de wachtenden kraamvrouwen, die een maand voor de bevalling op genomen worden. Ook zij lopen met hun eventuele nog kleine kinderen, rond. Succes dus met ons Hollandse feestje. Zelf hebben we genoten van zelf gebakken speculaas, specialiteit van Joke, de chocolade letter en gewoon een lekker bakkie.
Wat hebben we de afgelopen periode nog beleefd? Regelmatig genetwerkt want we zoeken nog steeds een geschikte kandidaat die onze wonderbox gaat promoten. De een wil te graag, liefst alles compleet zodat ze zelf niets hoeft te doen. Met Frank hebben we het even gehad. Die wilde dat wij een ritje Mzuzu voor hem betaalde want hij moest zijn iPad laten resetten. Hoe komt hij aan een iPad en is er niemand hier die dat kan? Er is een universiteit met 2000 studenten er zal vast wel iemand zijn die weet hoe hij gereset moet worden. Dus Frank even gelost. Dit gaat net als bij de nacht bewaker van het huis hier, die past elk weekend op het kleinvee. Kippen, konijnen eenden en ganzen. Hij heeft ineens een lekke band en geen geld, kan ik ff wat lenen en elke keer als we de man zien heeft hij een ander verhaal, hij moest het ziekenhuis nog betalen of nog een zak meel, tot heden nog niets terug betaald, jammer hè. Het zijn geen miljoenen maar gewoon hoe makkelijk vragen ze om geld. Laatst liepen we te wandelen, geijkte vragen zijn, wat gaan jullie doen, hoe heet je en waar kom je vandaan. Holland, O! daar ligt het geld op straat.
Dan ben je ook nog met pensioen hoe doen jullie dat. Ja onze regering is arm heeft echt geen geld. Zo gaat het ook in het ziekenhuis. Nico heeft ongeveer eenmaal per week avond - nachtdienst. Dan wordt er gebeld op de huislijn, die staat in mijn slaapkamer. Wordt ik toch wel wakker van. Dus Nico duidelijk door gegeven bel mij mobiel dan kan ik jullie meteen te woord staan. Maar goed elke dienst die Nico draait wordt er gebeld. Toch weer die huislijn. Er kwam zelf een keer een bewaker Nico vragen of hij naar het ziekenhuis wilde komen want de zuster had geen bel te goed dus kon ze niet bellen. Joke probeerde de man duidelijk te maken dat dit echt te gek is voor woorden, hoe doen ze dat bij andere dokters. Zijn ze hard leers of hebben ze echt geen bel te goed? Het goedkoopste is gewoon bellen en dan neerleggen dan belt de ander wel terug. Dit is wat men hier gewend is, je belt in de hoop dat de andere je terug belt, als zij bel te goed hebben.
Zaterdag weer lekker wezen wandelen, nu naar de watervoorziening. Boven vanaf de berg wordt het water naar Livingstonia vervoerd. Wij op pad. Gelukkig was de wandeling vroeg gestart want het zou weer een warme dag worden. En het werd stiekum weer heet.
We liepen langs de levada waar op de heen weg geen water in stond, vandaar dat er weer niets uit de kraan kwam die ochtend. Ja onderhoud is ook belangrijk. Op de terug weg stroomde er volop water richting het bazin, deze was echt leeg, een aantal mannetjes was bezig de boel op te schonen. En verder hebben ze problemen met de burgers want die halen water uit het bazin. Een hek zou misschien helpen nu stonden er alleen nog een paar palen. Waar was de rest?
Na onze wandeling niet veel nuttigs meer gedaan. Nico en Coby hebben last van ontstoken benen van open gekrapte muggen of vlooien bulten. Zuster Joke houd de patiënten goed in de gaten want de wondjes zien er lelijk uit. Lekker verband erom en dit regelmatig nat gieten. Verband raakte op dan maar even wat vragen in het ziekenhuis. Jammer daar kent men geen rekbaar verband dit hebben wij niet op stok en dr. Lynn is er niet, die zorgt voor de voorraad, dus pech. Dan maar een stuk operatie verband kunnen we heel wat vanaf knippen.
Dit soort problemen komt Nico dagelijks tegen. Of er wordt niet meteen actie ondernomen. Nico wilde een inwendig onderzoek doen, men vertelde keihard o, die hebben we niet, ziet hij in een bak een aantal van die snavelbekjes (specula) liggen. Gebruikt, dus niet schoon moeten dus eerst nog gereinigd worden. Ja hoe pak je dit aan? Als iets er niet is dan is het niet op stok of dokter Lynn is er niet of....lastig hè. Maar dingen gebeuren. Wat ook zo lastig is dat is het water of stroom toevoer een paar niet aanwezig is. Dan is er weer geen water of alleen maar modder. Gelukkig zorgt Joel de tuinman, ervoor dat er steeds vaten vol water staan. En dan de electrischiteit dat is ook een verhaal op zich. Men is vergeten dat er steeds meer mensen bij komen. Door b.v geboorte. Probleem dus met de hoeveelheid energie. Er is te weinig voor de groeiende bevolkingsgroep. Dan maar op z'n tijd de kraan dicht draaien das is ook wel even wennen want je weet nooit precies wanneer dit gebeurt. Gevolg ligt er een handdoek op de kookplaat en dan is er weer ineens weer energie. En de handdoek in de fik. Gelukkig liep Joel net langs hij heeft ons gered van een dreigende keukenbrand.
De laatste dagen nog steeds gesukkel met onze opengekrapte muggen of tsee-tsee bulten. Bij Nico knapt het aardig op maar bij Coby gaan de wondjes ondanks de goede verpleging er slechter uit zien. Toch maar aan de antibiotica kijken of het dan beter gaat. En maar ff niet teveel wandelen gelukkig is het daar ook veel te warm voor.

• 10 December 2015 - 16:31

Toos:

Hoi Coby
    Ik ben steeds weer aan het genieten van je reisverslagen.
    Heel herkenbaar :),
    Geniet ervan, doe de groeten aan Joke en Nico. Ik heb ze nooit ontmoet maar wel met jou in hun huis gelogeerd!
    groetjes,
    toos

• 10 December 2015 - 19:03

Nelleke:

Wat zijn we toch verwend in Nederland. Water uit de kraan en druk op een knop en het licht gaat branden. Improviseren is een kunst, dat lukt jullie aardig. Ik denk dat jullie westerse voeten weleens staan te stampen op de grond. Probeer Afrikaans te denken... ( moet ik ook zo nu en dan;.). Geniet nog daar met z'n allen. Groet Joke en Nico van ons. 'n Drukkie.

• 13 December 2015 - 21:30

Tjitske En Gerrit Boerma:

Beste Coby. We hebben genoten van je verslag.We hopen voor jou dat Nico niet te veel nachtdienst
    heeft, of dat ze het nog leren via de mobiel te bellen. Tjitske herkent het van de tijd in Indonesie, zeer hard
    leers.We hopen dat je snel van de opengekrapte bulten af bent en deze snel genezen.
    Hartelijke groeten van ons en veel sterkte. groetjes Tjitske en Gerrit

Verslag uit: Malawi, Livingstonia

10 December 2015

Na Sint

02 December 2015

bijna het avondje
Coby

Ja wat willen jullie weten. Als gepensioneerde heb ik een heel lux leven. Niets moet alles mag. Al moet het wel nuttig zijn. Naast mijn vrijwilligerswerk, blijft er altijd nog iets prikkelen om naar Afrika te gaan. En dat gaat weer lukken, alleen is het nu geen Zuid Afrika maar Malawi. Een bevriende huisarts is daar gevraagd om een aantal maanden te helpen. Zijn vrouw, mijn zus vriendin, vond het niet fijn alleen achter te blijven als haar man aan het werk is. Nou waarom vraag je mij niet mee? En dat gaat dan nu gebeuren. Eerst maar even kijken waar Malawi precies ligt. Dan uit zoeken en laten adviseren wat er preventief gedaan moet worden. Inmiddels alle prikken en pillen gehad en of in huis, om mee te nemen. Verder kijken wat er mee moet. Massage spul, pedicure attributen? enz Wat we er precies kunnen gaan doen is nog niet helemaal helder. Er zijn vandaar uit ideeën genoeg maar laten we maar eerst kijken wat er nodig is en waar willen ze ons voor gebruiken. En dan zien we wel wat er mogelijk is. Voorlopig hopen we 13 oktober om 20.00 te vertrekken vanuit Brussel. Via Addis Ababa komen we rond 12.50 pm aan in Lilongwe de hoofdstad van Malawi aan. Daar logeren we de nacht over en gaan zoveel mogelijk boodschappen in slaan. Livingstonia ligt zo,n vijfhonderd kilometer naar het Noorden en daar hopen we dan drie maanden te vertoeven. We verblijven in het doktershuis met gebruik van auto. Hoe het leven daar precies is klinkt ongeveer net als Zuid Afrika. We hebben er zin in.

Actief sinds 16 Feb. 2016