bijna het avondje - Reisverslag uit Livingstonia, Malawi van Coby Mol - WaarBenJij.nu bijna het avondje - Reisverslag uit Livingstonia, Malawi van Coby Mol - WaarBenJij.nu

bijna het avondje

Door: N.j.c.

Blijf op de hoogte en volg Coby

02 December 2015 | Malawi, Livingstonia

De volgende dag dinsdag 24 november alweer, hadden we een afspraak met Frank.
Frank heeft een verstel winkeltje in het centrum van Livingstonia. Hij maakt graag tasjes, slingers e.d stoffen artikelen. Joke heeft bij hem een rok korter laten maken en zo kwamen we aan de praat. Hij vertelde dat hij met enkele mensen op naailes zit om naaldwerk te leren, en zo probeert hij de kost te verdienen. Hoe het precies begonnen is weet ik niet meer, maar wij zijn op zoek naar een mogelijkheid een wonderbox te promoten. Deze doos bestaat uit b.v. een bananendoos, daar gaat een kussen in dan, b.v. een pan gekookt rijst en daar een kussen over heen. De rijst is dan s'avonds gaar en wat kost het! Mijn moeder stopte dit vroeger in bed met kranten en een deken als zij een dagje naar oma ging. Joke heeft het ooit geleerd te gebruiken die tijd dat zij in zoeloeland woonde. Waarom zou dit hier handig zijn? Het kost voor de vrouwen heel veel tijd zij zijn eigenlijk de hele dag bezig met eten. Verzamelen van enzymen. Hout zoeken, hakken en naar huis dragen en dan eindelijk koken. Deze vorm bespaart tijd, energie en bomen. Vooral het laatste is een heel groot probleem. Wij hadden dus een afspraak met Frank die iemand kende van een ecocamping die zou een slimme oven hebben en ook weten van de wonderbox. Dus wij weer op tijd op pad om op de afgesproken plaats te zijn. Dit was ongeveer een uurtje lopen. Jammer genoeg werden we niet veel wijzer van de camping beheerder, en hij had ook er ook geen belang in. Ellen die weet er meer van. Oké dan een afspraak maken met haar.
Dat zou donderdag worden. Wij daar donderdag weer heen. Gelukkig voor het land viel er een flinke regenbui. Waarschijnlijk was dat de reden dat we geen Frank zagen of Ellen of zeg maar de hele naaiclub niet gezien en niemand die ons verder kon helpen. Dan maar weer op huis aan. Onderweg nog even binnen geweest bij en crèche en daarnaast ook iets van ....welzijn. Een aantal mannen waren bezig tafels te maken, kom maar even kijken binnen hebben we ook van alles. Ja je zal het niet geloven zo'n twaalf trap singer naaimachines, stoelen en tafels, kriskras door elkaar. De beste man liet ons een paar foto's zien over verschillende hoogtij dagen waar een aantal hoge pieten op stonden. . .? Wij vroegen wat gaat u doen met de naaimachines, ja daar gaan we volgende week mee oefenen. Gelukkig, er stonden zelf breimachines ik hoop dat iemand weet hoe ze werken. Wij weer af, en horen hoe het met Nico gegaan is. Soms horen we verhalen. De mooiste is dat er drie röntgenapparaten staan waarvan er èèn werkt. Nico wilde een controle foto laten maken na het zetten van een polsbreuk ( mango tijd er valt er nog al eens uit de boom) nee dat kon niet want het gips is nog nat en dat zou niet goed zijn voor dat ene apparaat. Ja en zo kunnen we nog wel door gaan waar gaat nou wat mis? Wie is verantwoordelijk voor wat? Lastig hoor zo blijven ze toch door modderen in hun eigen gemodder? Vrijdag hadden we bezoek van een mannetje uit Terneuzen, hij heeft een houtstoofje laten maken in China. Dit zou ook minder hout kosten en zeker geweldig zijn voor in de steden. Nu is deze man druk bezig dit stoofje aan de man vrouw te krijgen. Maar geld is een probleem zeker nu het ook duur blijft vanwege de tax, invoer rechten. De beste man heeft er al veel geld ingestopt en hoopt nu op kopers. Zie Facebook pagina Stofes- for- Malawi. Zaterdag nodig weer eens naar beneden gegaan lekker zwemmen in het meer. Daar een nachtje geslapen op een echte camping met stromend water, toilet en bijna Europees netjes. Nog wezen snorkelen bij een schiereiland verder op. En Nico hoopte daar zijn verloren horloge nog te vinden op de rotsen. Niet dus. Nu gaat hij tijdloos door het leven. Maandag lekker thuis gewassen, gestreken gepoetst en brood gebakken nu in de oven broodmachine laat verstek gaan. Dinsdag gingen de meiden samen de berg af iets verderop ( drie rijden totaal) boodschappen inslaan voor de komende maand. En we kunnen weer even internetten. Weet iemand ook een andere manier dit op te waarderen want die bundel die we hadden is best snel leeg. En zonder bank rekening kunnen we niet zoveel hier, wat houden wij van gratis WiFi!
P.s. Ik probeer de foto's op dropbox te zetten maar dat kost teveel bundel. Zou het het anders kunnen? Wie kan ons helpen. Google plus staan er blijkbaar ook foto's geen idee hoe ze daar komen....lieve groetjes n,j,c,

Met Vriendelijke Groet
Coby Mol

• 03 December 2015 - 13:45

Leonie:

Ha Tobie,
    Bedankt voor al die mooie verhalen. Met bak to the basic ideeën kun je de mensen misschien nog helpen.
    Hebben ze daar geen lange nagels om aan te knagen? Of je boete afkopen bij zo'n politieman met een heerlijk ontspannende massage?
    Wees zuinig op jezelf. (en vis is echt wel lekker hoor)
    Groeten ook voor Nico en Joke

• 03 December 2015 - 20:57

Sjanie:

Hoi Coby, Weer een mooi verhaal . Maar het heerlijk avondje ga je wel missen of hebben ze in de rimboe ook marsepein?

Verslag uit: Malawi, Livingstonia

10 December 2015

Na Sint

02 December 2015

bijna het avondje
Coby

Ja wat willen jullie weten. Als gepensioneerde heb ik een heel lux leven. Niets moet alles mag. Al moet het wel nuttig zijn. Naast mijn vrijwilligerswerk, blijft er altijd nog iets prikkelen om naar Afrika te gaan. En dat gaat weer lukken, alleen is het nu geen Zuid Afrika maar Malawi. Een bevriende huisarts is daar gevraagd om een aantal maanden te helpen. Zijn vrouw, mijn zus vriendin, vond het niet fijn alleen achter te blijven als haar man aan het werk is. Nou waarom vraag je mij niet mee? En dat gaat dan nu gebeuren. Eerst maar even kijken waar Malawi precies ligt. Dan uit zoeken en laten adviseren wat er preventief gedaan moet worden. Inmiddels alle prikken en pillen gehad en of in huis, om mee te nemen. Verder kijken wat er mee moet. Massage spul, pedicure attributen? enz Wat we er precies kunnen gaan doen is nog niet helemaal helder. Er zijn vandaar uit ideeën genoeg maar laten we maar eerst kijken wat er nodig is en waar willen ze ons voor gebruiken. En dan zien we wel wat er mogelijk is. Voorlopig hopen we 13 oktober om 20.00 te vertrekken vanuit Brussel. Via Addis Ababa komen we rond 12.50 pm aan in Lilongwe de hoofdstad van Malawi aan. Daar logeren we de nacht over en gaan zoveel mogelijk boodschappen in slaan. Livingstonia ligt zo,n vijfhonderd kilometer naar het Noorden en daar hopen we dan drie maanden te vertoeven. We verblijven in het doktershuis met gebruik van auto. Hoe het leven daar precies is klinkt ongeveer net als Zuid Afrika. We hebben er zin in.

Actief sinds 16 Feb. 2016